Hyundai werkt aan zelfrijdende auto Level 4 voor 2021

  • Strategisch partnerschap met Aurora geeft Hyundai voorsprong op gebied van zelfrijdende auto’s
  • Speciaal ontwikkelde Hyundai-modellen worden komende jaren uitgebreid getest in speciale proefsteden
  • Nieuwe waterstofauto als eerste Hyundai-model betrokken bij project autonoom rijden

4 januari 2018 – Hyundai wil in 2021 een zelfrijdende auto Level 4 op de markt brengen. Daarvoor is
Hyundai Motor Company een alliantie aangegaan met Aurora, wereldleider op het gebied van technologie
die autonoom rijden mogelijk maakt. Het partnerschap betekent dat Aurora’s technologie beschikbaar
wordt voor nieuwe Hyundai-modellen die na 2021 worden geïntroduceerd.

Hyundai bouwt momenteel net buiten de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoel aan een 80 hectare grote stad
genaamd K-City. In deze stad, maar ook in andere proefsteden in de wereld, worden de komende jaren
zelfrijdende Hyundai’s verder ontwikkeld. Vanaf 2021 wil Hyundai samen met Aurora zelfrijdende
Hyundai’s gefaseerd commercieel inzetten. De nieuwe waterstofauto die Hyundai volgende week op de
innovatiebeurs CES 2018 (Consumer Electronics Show) in Las Vegas toont en een naam geeft, wordt als
eerste model bij het autonoom rijden-project betrokken.

Partnerschap met het Silicon Valley

Steeds meer moderne high-end auto’s krijgen functies die autonoom rijden mogelijk maken. Daarbij wordt
regelmatig gesproken over ‘level-autonomie’. Het partnerschap met het Silicon Valley en in Pittsburgh
gevestigde Aurora betekent dat Hyundai versneld een zelfrijdende auto van het niveau Level 4 kan
ontwikkelen en realiseren. Level 4 betekent dat de automatische piloot van de auto in staat is het voertuig
in bijna elk mogelijk scenario te besturen, behalve in zeer slecht weer. Als de omstandigheden het
toelaten kan de chauffeur de ‘autopilot’ inschakelen en hoeft hij vervolgens niet meer te letten op de
besturing.

Geen menselijke interactie nodig
Momenteel is Level 2 (hands-off) gemeengoed. Dit betekent dat acceleratie, sturen en remmen door de
auto wordt gedaan. Level 3 (eyes-off) gaat weer een stap verder. Op dit niveau kan de bestuurder in
bekende en niet-complexe omgevingen (een snelweg) de aandacht veilig van zijn rijtaken naar iets anders
verleggen. Wanneer nodig moet hij de controle van het voertuig overpakken. Bij Level 4 is geen
menselijke interactie nodig en Level 5 is de ultieme zelfrijdende auto. De enige input die op dat niveau
nodig is, is het ingeven van de bestemming en het starten van het systeem. De software doet verder alles
en neemt alle beslissingen.

‘Wij weten dat zelfrijdende auto’s de toekomst zijn, maar ook dat alle innovatieve systemen die autonoom
rijdende auto’s mogelijk maken hun nut nog moeten bewijzen in de echte wereld en getest moeten worden
in echte situaties. Dat moet uiteraard op een uiterst secure, veilige en verstandige manier voordat deze op
grote schaal kunnen worden ingezet’, stelt dr. Woong Chul Yang, Vice Chairman van Hyundai Motor. ‘Met
het partnerschap kan onze geavanceerde voertuigtechnologie, die over de laatste
veiligheidsvoorzieningen beschikt, worden gecombineerd met Aurora’s revolutionaire Level 4-technologie
voor autonoom rijden. Daarmee kunnen we versneld, veilig en doordacht een revolutie teweegbrengen op
het gebied van zelfrijdende mobiliteit.’

Samen het verschil maken
Ook Aurora kijkt uit naar het partnerschap met Hyundai. Volgens dr. Chris Urmson, de CEO van Aurora,
geeft de samenwerking met Hyundai het bedrijf de kans om de sociale voordelen die zelfrijdende mobiliteit
mogelijk maken op wereldschaal beschikbaar te maken. ‘Met deze alliantie kan Hyundai’s kracht in
voertuigontwikkeling, massaproductie en vormgeving uitstekend gecombineerd worden met Aurora’s
kennis van technologie op het gebied van autonoom rijden. Samen kunnen we het verschil maken.’

Hyundai test al sinds 2015 in de Verenigde Staten met zelfrijdende auto’s. Dat gebeurt in de staat
Nevada, waar Hyundai een groot test- en ontwikkelingscentrum heeft dat weer in contact staat met
Namyang. In deze Zuid-Koreaanse stad is een van de grootste ontwikkelingscentra voor auto’s in de
wereld gevestigd. Vorig jaar toonde Hyundai gedurende de CES in Las Vegas de eerste zelfrijdende
Hyundai IONIQ.

Debuut op CES 2018 in Las Vegas
De nieuwe nog naamloze waterstofauto van Hyundai debuteert volgende week op de CES 2018 in Las
Vegas. Het “waterstofplatform” is volgend Hyundai het ideale platform om de technologie van autonoom
rijden te implementeren. Delektriciteit met een geschikte actieradius.

 Hyundai werkt aan zelfrijdende auto Level 4 voor 2021